domingo, 15 de enero de 2017

ENTREVISTA A SEAN PALIT

Benvolguts un dia més!  Avui tenim a en Sean Palit, benvingut!
Moltes gràcies.

Bé, comencem. Dius que ets una barreja cultural però, on vas néixer?
Vaig néixer a Sulawesi, una de les illes més grans d’Indonèsia però, als cinc anys, vam marxar als Estats Units, prop de los Angeles per feina del pare.

I allà, quant temps vau estar?
Vam viure allà Durant quinze anys, de manera que l’anglès és la meva llengua principal.

I tens germans?
Si, jo sóc el gran de tres.

Sembla divertit! Bé, tornant al tema, Has viatjat més?
Sí, en 2003 vaig acompanyar la mare i el germà petit, que se’n van torna a Indonèsia.  Volíem establir-nos-hi de nou, però jo només vaig estar un any i mig.  Vaig tenir un xoc cultural, era el meu país, però en sabia poc de la llengua.  Em costava adaptar-m’hi.

Llavors, que vas fer, et vas intentar adaptar?
Ho vaig intentar fins 2005.  Després vaig decidir venir a Europa a estudiar, a Holanda, on podia accedir a ajudes, ja que és l’antiga metròpoli d’Indonèsia i hi ha bona relació.

Allà que vas fer?
Vaig estudiar empresarials 4 anys a Gromingen.  Allà vaig conèixer l’Eva.

L’Eva és la teva dona, oi?
 Sí, ens vam casar en 2010 a Rajadell, on ara vivim.  Fem vida al poble, a Manresa i al Bages, tot i que treballem a Barcelona i entre setmana ens estem allà.  Però els plans són mudar-nos aquí de manera fixa.

Per tu no és problema traslladar-te, no?
No, jo no tinc cap problema per viure aquí o allà.  M’adapto a tot arreu.  La meva vida ha estat un canvi constant, vinc d’una illa remota i paradisíaca.  He viscut a Amèrica, a Europa…  No puc definir la meva cultura, sóc indonesí però em sento una barreja cultural.  No sé gaire quina és la meva pàtria.  Això té coses bones: tinc facilitat d’adaptació i la mentalitat oberta.

Què has après de tot això?
He après que no es pot generalitzar, però sí que hi ha trets comuns de cada cultura.  A Indonèsia no són gaire ambiciosos, la gent està tranquil·la a les illes i va fent.  Dels EUA, destaca la seva determinació, tothom intenta fer realitat “l’american dream”.  Cadascú pot aconseguir el seu somni i lluita per fer-lo realitat.  Els catalans sou treballadors.  Això venint de fora sorprèn.  Hi ha la sensació que els espanyols són ganduls, però Catalunya és diferent, més avançada i això se sap quan els coneixes.

Ostres, doncs moltes gràcies per assistir.  Gràcies per la teva col·laboració i fins aviat.

Adéu, moltes gràcies.

Nisha Yélamos 2n d'ESO